tisdag 19 maj 2009

Man jämför sig med sig själv

Alla har vi någon gång jämfört oss med varandra. I skolan vill man kanske ha bäst på ett prov, eller man vill vara snabbast på träningen. Och det kan vara jätte bra att ha ett mål att man ska springa ifatt den personen om du tränar, för då kanske du ger mer. Eller om det då var ett prov kanske man pluggar mer. Men egentligen är det ju för din egen skull du gör det. Man ska alltid jämföra sig med sig själv. Det är din tid du ska slå om du springer, om du inte springer fortare än kompisen gör inte det så mycket, för du har ju presterat bättre. Alla är inte lika snabba. Jag kan ju inte jämföra mig med vinnaren i OS i 100m om jag springer det. För jag är bara inte lika snabb.

Jag tycker ibland att det till och med går bättre när man bara jämför sig med sig själv, jag vet inte om det är att jag sätter mer eller mindre press på mig. Oftast är det bra att sätta upp ett mål som du ska göra det inför. Man ska inte tro att saker och ting går av sig självt, för det gör det inte. Men med träning kan man göra nästan allt. Om man är ett kontroll freak, som jag kan vara ibland, så blir det stressigare att jämföra med hur bra andra klarar saker, eller vad andra ska säga om det man gjort. Ha bara kul och förbättra dina egna insatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

>> Kommentera inlägget <<