lördag 9 maj 2009

Kul med Deckare

Jag är helt fäst vid mitt deckarskrivande nu. Får hela tiden nya idéer att skriva. Och blev ännu mer peppad av att skriva, när min lilla syster läste det jag hade skrivit och bad mig att fortsätta, så att hon kunde få läsa färdigt den någon gång. Och den kommer nog bli ganska lång. Min disposion är i alla fall det.

Innan du börjar skriva bör du göra en disposion, vilket menas att man ska planera upp hela historien innan du börjar skriva. Det lättaste är också att du bestämt vad för karaktör huvudpersonen/personerna har, och även brottslingen. Sen kan man antingen skriva som en mind-map eller, som jag brukar göra, gör rutor på ett vitt papper och låt första rutan vara första delen och sista slutet. När du har detta klart kan du börja skriva. Och det är bättre att skriva för mycket till en början med. Man kommer läsa den flera gånger, och kan ta bort saker i efterhand. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

>> Kommentera inlägget <<